Wstęp
Co zrobić, aby dobrze wypaść w każdej sytuacji? Co mówić i jak wyglądać, aby robić świetne pierwsze wrażenie? Pierwsze wrażenie powstaje w ciągu kilku sekund podczas których człowiek będzie brał pod uwagę określone schematy w których funkcjonuje, a następnie uzna kim jesteś. Pytanie więc brzmi, czy potrafisz zarządzać tym co pomyślą o Tobie inni? Co zrobić, aby dobrze wypaść w każdej sytuacji, co mówić i jak wyglądać aby robić świetne pierwsze wrażenie? Dziś opowiem Ci o 5 zasadach, które pozwolą Ci przejąć kontrolę nad opinią innych na Twój temat, a po drugie pokaże Ci jak robić piorunujące pierwsze wrażenie.
Ocenianie po okładce
Ludzie wiedzą, że nie ocenia się książki po okładce, i co z tego jak ciągle to robią? Ludzie wiedzą, że liczy się wnętrze i co z tego jak dostęp mają tylko i wyłącznie do tego co zewnętrzne. Nie widzą Twojego doświadczenia, nie widzą Twojej wiedzy, tego że jesteś uczciwy, lojalny, ale widzą jakie masz włosy, czy zaniedbane czy jednak dobrze zrobione. Widzą to jak wyglądasz, widzą Twój ubiór, czy jest dopasowany, czy może jest z pierwszej komunii świętej, a może od taty z wesela. Ludzie też słyszą to co mówisz, zwrócą uwagę na tempo i płynność tego co mówisz, będą zwracać uwagę na to czy mówisz troszkę za wysoko, może mówisz zbyt nisko i nieadekwatnie do sytuacji. Jeszcze jedna ważna rzecz, ludzie też jakoś przy Tobie się czują, a emocje są mega dla nich ważne. Większość ludzi wierzy, że emocje wszystkie są prawdziwe i te emocje potwierdzają to co oni myślą. Na tej podstawie ludzie wyciągają nieświadome wnioski, o tym jaki jesteś i kim jesteś. Dlatego budowanie pierwszego wrażenia jest tak ważne. Człowiek nie patrzy na fakty, lecz w świecie lub poprzez ten świat ogląda wnętrze swojego umysłu, swoje przekonania i tak ten świat filtruje, tak ten świat dopasowuje, aby udowodnić, że to co on myśli to prawda. Dam wam przykład.
Przykład – lot samolotem
Kiedy boisz się latać samolotem to każde zgrzytnięcie w silniku, każda turbulencja będzie dowodem na to że ten samolot zaraz spadnie i dobrze że się boisz. Nie zwracasz uwagi na to, że lecisz już 2 albo 3 godziny i przez większość czasu nic się nie działo i w ogóle nie zwracasz uwagi na to że samoloty to jedne z najbezpieczniejszych środków transportu.
Przykład – seryjny morderca
Jeszcze jeden przykład, spójrzcie na tą fotografię i odpowiedzcie mi na pytanie : czy ten gość jest godny zaufania? Czy ten gość jest sympatyczny? Czy ten gość ma jakikolwiek problem?

Wiem co myślicie, bo wiem jak odpowiadają ludzie na moich szkoleniach i tu was zaskoczę, ten gość ani nie jest godny zaufania, ani nie jest sympatyczny, choć tak wygląda, spójrzcie to ten sam gość.

Seryjny morderca który był poszukiwany kilkanaście lat w Stanach Zjednoczonych.
Przykład – dres
Jeszcze jedno ćwiczenie, to musicie zobaczyć.
Spójrzcie na tego faceta i proszę żebyście posłuchali jakie najczęściej padają odpowiedzi wśród uczestników.

- Czy ta osoba jest godna zaufania? Nie.
- Czy czyta książki? Nie wygląda.
- Jaki alkohol pije? Większość ludzi na szkoleniu odpowiada, że browar ewentualnie wóda.
- Czy jest specjalistą/ekspertem w jakiejś dziedzinie? Większość odpowie, że nie.
- Czy czujesz się przy nim bezpiecznie? Nie.

A teraz spójrzcie:

- Czy ta osoba jest godna zaufania? Jaka zmiana – oczywiście że tak.
- Czy czyta książki? No bezwzględnie i jednoznacznie tak.
- Jaki alkohol pije? Zdecydowanie bardziej idzie w kierunku wina i whisky.
- Czy jest specjalistą/ekspertem w jakiejś dziedzinie? Wygląda, że ekspertem jest.
- Czy czujesz się przy nim bezpiecznie? Tak.
- Czy uważasz, że jest sympatyczny? Tu też jest diametralna zmiana.
A teraz odpowiem wam jaka jest prawda, to jest mój bliski współpracownik i znamy się bardzo dobrze.
- Czy ta osoba jest godna zaufania? Ja odpowiem – absolutnie tak.
- Czy czyta książki? No bezwzględnie i jednoznacznie – tak.
- Jaki alkohol pije? No zdecydowanie idzie w kierunku wina i whisky.
- Czy jest specjalistą/ekspertem w jakiejś dziedzinie? Pracujemy już długo i wiem na czym zna.
- Czy czuję się przy nim bezpiecznie? Czy moi pracownicy i inni czują się przy nim bezpiecznie? Tak, jest okej, jest sympatyczny, otwarty i możemy mu zaufać.
Ludzie wiedzą że nie ocenia się książki po okładce i co z tego? Jak zmieniłem Ci okładkę i opakowanie gościa, to nagle zmieniałeś wraz z tym opinię na jego temat. Raz był wiarygodny, raz nie był. Raz był sympatyczny a raz w ogóle nie był.
W pierwszym wrażeniu masz tylko marketing, masz tylko story, historie na bazie której ludzie będą budowali swoją opinię na Twój temat. Jeżeli potrafisz nad tym zapanować, jeżeli wiesz jak działają zasady gry, będziesz miał kontrolę. To Ty będziesz zarządzał. To Ty będziesz prowadził grę.
Mowa ciała
W pierwszym wrażeniu decydujące w niemal 100% jest wypaść jako osoba sympatyczna i godna zaufania. Dlatego zacznij od mowy ciała i opanowaniem swoich odruchów.
Atrakcyjność – dla mężczyzn

Po pierwsze atrakcyjność, czyli ubiór i ciało. O wiele ważniejszy jest ubiór, bo to on przykryje Twoje mankamenty, a jeżeli będzie dopasowany do grupy docelowej, do kontekstu i do Ciebie, to masz z bańki większość problemów. Jeśli chodzi o pierwsze wrażenie, czasem będzie to styl luzacki, czasem bardziej elegancki, decyduje ten kto ma silniejszą kartę. To, że Zuckerberg chodzi sobie w szarych t-shirtach na wszystkie spotkania, to świetnie, on może, Ty dopóki nim nie jesteś musisz grać w grę.
Zasada główna: wyglądaj jak ciacho, ale bądź dopasowany do kontekstu i grupy docelowej, dodatkowo: lśniące włos, zadbana fryzura, świeży wygląd, broda doda Ci męskości i wieku, okulary dodadzą Ci inteligencji.
Atrakcyjność – dla kobiet
Jeśli chodzi o panie, to mniejszy dekolt, ostrożnie z makijażem, proponuję makijaż delikatny, uwaga na zbytnią ilość biżuterii, uwaga na zbyt kolorowe paznokcie i na za duże rzęsy, włosy im bardziej spięte, tym bardziej będziesz wyglądała jak profesjonalistka.
Odprężenie

Po 2 odprężenie. Liderzy prowadzący innych, dowódcy lepiej znoszą stres od innych, w tym musisz się ćwiczyć. Po drugie, jeżeli Ty jesteś spięty, a ja odprężony, to lepiej się czujesz przy mnie i Twój mózg woli słuchać mnie niż Ciebie. Pamiętaj: wygrywa ten kto jest bardziej odprężony, albo ten kto jest mniej zestresowany. Odprężenie czy wyluzowanie się robi na ciele za pomocą chodzenia, odpowiedniego siadania.
Sympatyczność

Po trzecie chcę żebyś był sympatyczny, żebyś był lubiany i to też się robi. Uśmiech, delikatne śmianie się oczami robi sympatyczność, ludzie nie muszą Cię lubić, ale bez lubienia nie zbudujesz głębszej relacji.
Polacy mają poważny problem z uśmiechaniem się, świetnie o tym pisał Pan Redliński „To co wy Polacy wyprawiacie ze swoimi mordami, po prostu kompromituje nas jako naród, twarz ma być częścią ubrania, a nie oknem do duszy. Zapamiętajcie: chodzić po Nowym Yorku ze szczerą twarzą to jak z jajami na wierzchu albo z cyckami.” Jesteśmy mega nieufną nacją, ponad 80% Polaków uważa, że inni Polacy mają złe intencje. To oznacza że 4 na 5 Polaków, uważa że Ty go możesz wydymać. Dlatego biorąc to pod uwagę proszę Cię stosuj adekwatny uśmiech, delikatny, uśmiechaj się do nich również oczami, bo to pomoże budować fajną atmosferę, fajną aurę i pewną sympatyczność, już na samym starcie.
Dopasowanie

Po 4 upodabniaj się do innych. Upodabniasz się do Klienta mową ciała, głosem, spojrzeniem, gestykulacją, pozycją ciała, tempem, intonacją, głosu oraz energetycznością.
Przykład – powolny Klient
Zobacz: Klient mówi dość spokojnie, w sposób zrównoważony, nad wszystkim się zastanawia, a Ciebie bierze kur*ica bo jesteś dalej od niego o 3 kroki i wtedy Ty przyśpieszasz mówisz bardzo szybko, żeby pokazać mu że Ty już to dawno rozumiesz, bo chcesz żeby on też przyspieszył. To jest błąd. Wtedy on nie będzie się czuł przy Tobie bezpiecznie.
Przykład – szybki Klient
I na odwrót, jeśli on leci jak z CKM, mówi do ciebie bardzo szybko, wtedy Ty nie możesz mówić wolno, bo znowu utracisz tą więź podobieństwa, musisz wtedy przyspieszyć. Kiedy on wstaje Ty wstajesz, gdy on gestykuluje, Ty gestykulujesz. Generalnie na 80% robicie to samo, bo ludzie czują się bezpiecznie przy osobach podobnych do siebie.
Dopasowanie jest ważne
Gdy ktoś na Ciebie reaguje wrażliwie, pojawia się ta iskra, ta więź o którą nam chodzi. Po drugie, gdy ciała są dopasowane, mózgi automatycznie dążą do porozumienia, ponieważ ciała już tam są. Jeszcze tylko mózgi muszą się spotkać.
Zainteresowanie

Po piąte interesuj się innymi. Błędem jaki ja najczęściej widzę na spotkaniach rekrutacyjnych, kiedy to ludzie do mnie przychodzą, czy na treningach to odgrywanie roli niedostępnego, zdystansowanego. Ludzie myślą, że jak będą odcięci, zdystansowani to pokażą o wiele bardziej swój profesjonalizm, a drugim błędem jest bycie imperatorem tego świata: „to ode mnie wszyscy się uczyli, to ja zapoczątkowałem moc wszystkich tych wspaniałych cech”. Przesada w tym aspekcie prowadzi do braku zaufania, a więc do złego pierwszego wrażenia, lepiej słuchaj uważnie, zwracaj uwagę na powtarzane słowa klucze, albo na pokreślenie słów poprzez pauzę czy intonację, a czasem klient też coś mimowolnie wrzuci. Następnie dopytaj o to w swojej wypowiedzi, najlepiej używając tych słów. Na przykład: „Zaangażowanie jest kluczem do współpracy od początku istnienia tej firmy, zaangażowanie ludzi ją budowało” – powie klient. Co wtedy masz odpowiedzieć? „Rozumiem Pana doskonale, rozmawia Pan z osobą która dzięki zaangażowaniu doszła do tego miejsca w którym jest, zaangażowanie dla mnie jest kluczowe.”
Po drugie potwierdzaj to co mówi Klient używając słów, „słyszę” „widzę” „rozumiem” „mhm” „tak” aby on wiedział, że go słuchasz. Jeżeli rozmawiacie stosuj technikę POP (Pytanie-odpowiedź-pytanie)

i pogłębiaj każdym pytaniem relację, tak żebyś dowiadywał się czegoś więcej. Jeżeli jakieś pytanie wywoła dyskomfort, pewną niezręczność to ważne żebyś Ty jako gość, który czuwa, zarządza tą relacją zdjął z niego tą niezręczność, zdjąć z niego ten ciężar i od razu sam odpowiadasz na to pytanie. Przykładowo: „Jak państwa trudna sytuacja w trudnym okresie pandemii?” A Klient nie bardzo wie co odpowiedzieć, wtedy wchodzisz od razu „Bo widzi Pan, my rozwiązujemy w taki a taki sposób”. To mu ułatwi, Ty mu już rozwiążesz problem, to też wpłynie na to że będziesz sympatyczny i bardziej godny zaufania.
To nie jest TWOJE 5 minut
Pamiętaj: ważna rzecz: nie traktuj rozmowy jako jedynego 5 minut dla Ciebie, w którym musisz wszystko o sobie opowiedzieć.

Skup się na rozmówcy, a będziesz miał lubienie i zaufanie.
Jeszcze jeden tip, w razie kłopotów autentyczność Cię wyciągnie, jak będziesz miał dystans do siebie, potrafisz się przyznać do błędu, potrafisz się śmiać z błędu, zdobędziesz jeszcze większe zaufanie i sympatię, lepiej więc przyznać się, że popełniło się gafę, niż udawać że jej wcale nie było. Stosuj te techniki i przejmij kontrolę nad pierwszym wrażeniem, przejmij kontrolę nad swoją opinią w głowach innych osób.
Życzę Wam powodzenia.